donderdag 4 november 2010

Welcome back to Peru

In La Paz hebben we het wat rustig aan gedaan. Het is een enorme stad en ook een hele drukke stad. Van katalysators hebben ze hier nog niet gehoord (op alle plekken waar we waren trouwens) dus je loopt de ganse dag in de uitlaatgassen te banjeren.
De eerste dag zijn we o.l.v. Freddy de stad in gegaan en zijn we naar de begraafplaats gegaan.
Op zich wel bijzonder. Ze gaan hier de hoogte in i.p.v. de diepte. Dus er zijn gebouwtjes met wel 5 verdiepingen waar de mensen in begraven worden. Omdat het afgelopen maandag allerheiligen was en ze hier nogal katholiek zijn was het er erg druk. Er werd muziek gemaakt en er zaten hele families bij het graf van een dierbare te eten. Dinsdag was het allerzielen en toen moest het nog drukker zijn geweest.
Cees en Esther gingen dinsdag "the most dangerous road in the world" mountainbiken maar Pegie en ik hadden daar geen zin in.
Wij hebben dus lekker rustig gedaan. Pas om 10.00 uur gaan ontbijten (hé, het is tenslotte vakantie) en daarna rustig de stad in gegaan om nog wat souvenirs e.d. aan te schaffen.
In Bolivia kun je heerlijke koopjes doen en tenslotte ben ik een echte Hollandse en koopjes zijn leuk!

Gisteren (woensdag) zijn we weer de bus ingestapt en zijn we weer in Peru terecht gekomen. We zitten nu in Puno aan het Titicacameer. Dit is het hoogst bevaarbare meer ter wereld en ligt op 3610 meter boven zeeniveau. We hadden in de bus al in een reisgids gelezen dat de eerste week van november de week van Puno is en we hadden geluk want juist gisteren stond de stad op z'n kop. De hele dag waren er optochten met muziek en dans uit Peru.
Op een gegeven moment wilden we naar een balkonterrasje toe en moesten we even over de straat van de optocht lopen. Esther en ik dachten: Hé, dat is leuk, we doen de kabouter plop en de vogeltjesdans op straat. Doen we ook een beetje mee. En wat denk je? We kregen nog applaus ook!!

Freddy wist een leuk tentje om te eten waar ook muziek en dans was dus het was een muzikale dag!
Ze zeggen altijd dat de westerse europeanen maar koele kikkers zijn en dat de zuiderlingen en latijns amerikanen veel swingender zijn, maar het publiek langs de optochten staat alleen maar stokstijf te kijken, er is niemand, maar dan ook niemand die maar een beetje mee beweegt met de muziek.
Maar goed, Esther en ik hebben de polonaise, vogeltjesdans en kabouter Plopdans ook na het eten maar geïntroduceerd en er was zelfs een Peruaan die even mee ging doen!

Vandaag zijn we met een boot het meer op geweest. Eerst naar de Uros eilanden. Dat zijn drijvende eilanden die helemaal gemaakt zijn van riet. De bewoners leven inmiddels voornamelijk van het toerisme, dus het doen allemaal wat erg toeristisch aan, maar toch wel bijzonder om te zien.
Daarna gingen we verder naar Taquile eiland. Hier breien de mannen mutsen (ja heren, daar kunnen jullie wat van leren).
Zowiezo was het een heerlijk boottochtje. Lekker op het dek in het zonnetje zitten. Helaas was er niets anders te drinken voorhanden dan water en thee. Maar lekker was het wel.

Foto's gaat hier waarschijnlijk ook niet lukken....................
Morgen weer een rustig dagje in Puno en zaterdag gaan we verder naar Cuzco, onze laatste (!!!) plaats waar we verblijven. Maandag gaan Pegie, Cees en ik de Incatrail lopen (4 dagen naar Machu Picchu, dus donderdag weer terug in Cuzco). Ik hoop dat ik voor die tijd nog iets kan schrijven en anders wordt het daarna!

Liefs van Judith

1. juutje
    geweldig zo als je schrijft en zo als je het naar je zin hebt.
    geniet er nog maar even van.
    ik zal weer blij zijn als je thuis bent
    lieve schat nog veel plezier.
    mari en lia

2. Hallo Judith
    Hier is het een regenachtige zondagmorgen en Wijnand ligt nog heerlijk te slapen.
    Maar zoals ik lees is het in het in het verre Amerika helemaal geweldig.
    Nog een week dus genieten maar.
    Groet en kus ma.

3. Ha die Juutje meisje!

IK ga jou geen lieve schat noemen hoor, mocht je dat denken.... er zijn grenzen en overdrijven is ook n vak he natuurlijk ;--p Ik heb steeds op je site gekeken hoor, leuk om te lezen en de foto's te zien. Wat vliegt de tijd he, je bent zowat alweer terug in LOOP-JIJ. Hoe gezellig is dat..??!! Ik hoop dat je die zware wandeltocht goed hebt doorstaan, kwerd al moe als ik t lees en vooral die opsta-tijden zouden mij goed liggen, me dunkt (ahum ahum). Ha ha, Doe groetjes van mij aan de reisleider Freddy; lijkt me een vet-gezellig mannetje! Nou DOEI DOEI, goeie reis terug enne...LATERRRRR.

Wel lieve groetjes hoor van Inaatje - Gouda.

4. Hee Judith,
    Het zit er weer op.
    Ik wens je een goede en veilige reis naar huis en ik hoop dat het lukt om weer een beetje te wennen thuis.